• Buitenshuis mail versturen lukt niet altijd bij mensen die een providermailadres gebruiken in een mailprogramma op de laptop. Dit heeft te maken met de instellingen van de uitgaande mailserver. 

    Elke provider heeft een server voor binnenkomende mails en een andere server voor uitgaande mails. Deze twee stromen zijn dus gescheiden. Als u een e-mailprogramma instelt (op de pc, laptop, tablet of smartphone) hebt u de namen van deze servers nodig. Deze vindt u in de gegevens die u van de provider hebt gekregen. Bij Ziggo ziet u bijvoorbeeld het volgende:

    • Inkomende mailserver: pop.ziggo.nl

    • Uitgaande mailserver: smtp.ziggo.nl

    Het binnenhalen van e-mail kan met de juiste inloggegevens altijd. De uitgaande SMTP-mailservers zijn echter beschermd door veel providers. Gebruikers kunnen dan alleen mails versturen als ze op het netwerk van de provider zitten. Dus wilt u buitenshuis een e-mail versturen, maar zit u niet op het netwerk van uw provider, dan zegt de provider 'sorry maar u zit niet op ons netwerk dus u mag niet bij onze server voor uitgaande mails'. De belangrijkste reden dat providers dit afschermen is om spam te voorkomen.

    Oplossingen en een alternatief

    Er zijn drie oplossingen voor het probleem en er is een manier om het probleem te voorkomen.

    Drie oplossingen die wij hierna uitgebreider bespreken:

    1. Webmail van provider gebruiken

    2. Instellingen aanpassen in uw mailprogramma

    3. Een betaalde SMTP-server gebruiken 

    Waar kiest u voor? Wilt u per se met uw eigen mailprogramma blijven mailen, dan hebt u enkel de keuze voor optie twee of drie. Oplossing 1 is het gemakkelijkst.

    Het probleem voorkomen doet u door over te stappen op een webmailadres van Gmail of Outlook.com. Over de voordelen van dit alternatief leest u aan het eind van dit artikel meer.

    Oplossing 1: webmail

    Dit is de meest voor de hand liggende oplossing: gebruik als u niet thuis bent de webmail van uw provider. U surft dan naar een site van de provider en logt daar in met uw e-mailgegevens. Dus met de gebruikersnaam en het wachtwoord zoals u die gekregen hebt van uw provider (of zoals deze door uzelf zijn aangepast). Zorg er dus voor dat u deze gegevens bij de hand hebt of uit het hoofd kent. Deze oplossing is ook het gemakkelijkst wanneer uw tablet of smartphone weigert mail te versturen vanaf uw provideradres.

    De sites waarop u de mail beheert bij de bekendste providers zijn:

    • Caiway/Kabelfoon

    webmail.caiway.nl

    • KPN

    webmail.kpnmail.nl

    • Online

    webmail.online.nl

    Oplossing 2: instellingen aanpassen

    Sommige (dus niet alle) providers staan toe dat u buitenshuis e-mails verstuurt via de server van inkomende e-mail. Hieronder beschrijven we voor een aantal programma's hoe u dit doet.  

    Windows Mail

    • Kies in het menu Extra > Accounts.

    • Selecteer het tabblad Servers.

    • Plaats onder 'Server voor uitgaande mail' een vinkje bij Voor deze server is verificatie vereist.

    • Klik op Instellingen.

    • Selecteer de optie De instellingen van de server voor inkomende e-mail gebruiken.

    • Klik op OK.

    • Klik nogmaals op OK.

    Windows Live Mail

    • Selecteer het tabblad Accounts.

    • Klik op Eigenschappen.

    • Selecteer het tabblad Servers.

    • Plaats onder 'Server voor uitgaande e-mail' een vinkje bij Voor deze server is verificatie vereist.

    • Klik op Instellingen.

    • Selecteer de optie De instellingen van de server voor inkomende e-mail gebruiken.

    • Klik op OK.

    • Klik nogmaals op OK.

    Outlook 2010, 2013 en 2016

    • Klik op (de oranje knop) Bestand.

    • Klik op Accountinstellingen > Accountinstellingen.

    • Klik op de knop Wijzigen.

    • Klik op Meer instellingen.

    • Selecteer het tabblad Server voor uitgaande e-mail.

    • Plaats een vinkje bij Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist.

    • Selecteer de optie Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail.

    • Klik op OK.

    Staan de instellingen goed, maar kunt u geen e-mails verzenden? Dan is er nog maar één manier om het euvel te verhelpen: de SMTP-server gebruiken van het netwerk waarmee u een internetverbinding maakt. Vraag deze gegevens op bij het hotel, de camping of het appartement waar u zich bevindt. Verander dan in het programma waarmee u werkt de 'uitgaande e-mail (SMTP)' in de SMTP-server van het netwerk waar u bent. 

    Oplossing 3: betaaldienst Travel SMTP

    Voor de volledigheid noemen we de dienst Travel SMTP. Deze biedt, tegen betaling, toegang tot hun eigen smtp-server. Dit zorgt ervoor dat u overal en altijd mails kunt versturen. Mits u een internetverbinding hebt natuurlijk. Het goedkoopste pakket kost 16,50 euro per jaar (exclusief btw). Meer informatie over deze dienst vindt u op hun website .

    Webmailadres in plaats van providermail

    Gebruik in plaats van providermail een webmaildienst zoals Gmail of Outlook.com. Met deze accounts kunt u overal en altijd mails verzenden en ontvangen, eventueel in uw favoriete mailprogramma. Het werkt zowel op pc als laptop, als op tablet en smartphone. De mailtjes die bij uw huidige providermail staan, kunt u importeren bij de diensten. Een ander voordeel is dat u voor uw e-mail niet meer afhankelijk bent van uw provider. Een e-mailadres bij een webmaildienst gaat een leven lang mee.

    De volgende artikelen helpen u met het aanmaken van een e-mailadres bij een webmaildienst. Kies zelf voor Outlook.com (van Microsoft) of Gmail (van Google):

    Opmerking: een webmailadres van Microsoft, zoals een e-mailadres dat eindigt op Outlook.com, kunt u niet gebruiken in Windows Live Mail.

     G-MAIL  IN OUTLOOK

  • Gmail - Gmail in Outlook, Outlook Express of Windows Mail

    Gmail is normaal gesproken wereldwijd benaderbaar met een browser en hiervoor heb je geen apart e-mail programma nodig als Outlook Express, Windows Mail of Office Outlook. Gmail biedt echter wel de ondersteuning voor deze programma's waardoor je de bovenstaande e-mailprogramma's wel kunt gebruiken en zodoende alle mail kunt binnenhalen op je computer. Om dit in te stellen volg de onderstaande stappen.

    Hieronder in het voorbeeld zie je Outlook Express echter gelden dezelfde gegevens betreffende Gmail voor Microsoft Office Outlook, het instellen van een account gaat hier net iets anders. Voor Outlook kijk in de tip: Microsoft Outlook 2007 E-mailaccount instellen.

    POP3

    Zorg als eerste dat de POP3 optie is ingeschakeld binnen Gmail om zodoende de berichten in een mailprogramma te kunnen ontvangen. Om dit te controleren ga in je Gmail account online rechts bovenin naar het tandwieltje en klik daarna op 'Instellingen'. Ga dan naar het tabblad "Doorsturen en Pop" en zet bij "Downloaden via POP" de optie "POP inschakelen voor alle berichten" aan door er een vinkje voor te plaatsen.

    Je hebt hier dan nog de keuze om dit in te stellen voor berichten die vanaf nu binnenkomen of je kiest ervoor om ook bestaande berichten te downloaden. Eronder kies je tevens wat er moet gebeuren met berichten die gedownload worden door een mailprogramma, zo kun je een kopie van het bericht in Gmail laten staan of juist niet.

    Ga nu terug naar Outlook Express en kier hier bovenin in het menu Eextra en klik vervolgens op Accounts. In het venster dat opent klik op de knop rechts Toevoegen en kies E-mail. In het eerste scherm vul je de weergave naam in, druk op volgende.

    In het scherm dat volgt vul je je emailadres in en druk nogmaals op volgende.

    In het daarop volgende scherm vul je de volgende gegevens in:

    • Server voor inkomende mail:gmail.com

    • Server voor uitgaande mail:gmail.com

    Druk op Volgende. Vul nu je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik vervolgens op volgende en kies voltooien je Gmail account is nu toegevoegd aan je accounts binnen Outlook Express. Je komt nu weer in het venster met een overzicht van je email accounts, klik op je Gmail account en klik op Eigenschappen.

    Ga in het venster dat opent naar het tabblad Server en klik onderaan het vinkje aan voor "Voor deze server is verificatie vereist".

    Ga daarna naar het tabblad Geavanceerd om poortnummers in te voeren, die zijn als volgt.

    • Uitgaande e-mail (smtp): 465

    • Inkomende e-mail (POP3): 995

    Klik daarna beide vinkjes aan voor "Voor deze server is een beveiligde verbinding (SSL) nodig", klik op OK en je Gmail account is klaar voor gebruik.

  •  

Maak jouw eigen website met JouwWeb